lördag 17 oktober 2015

Förlossningsvården under sulan

Omorganisation på BB SÖS.
All personal kallad, locket på till dom få som vet.
På måndag kommer dommen, har jag ens ett arbete efter det?
Hoppet om goda besked finns bara som en fjäderlätt vindpust. Dom sänkta blickarna och viskningarna i korridoren om ond bråd död gnager in i skinnet på mig.
Oron växer, känslan slår till med full kraft, något riktigt dåligt är på gång.
Står kvinnosjukvården inför nedrustning?
Skall kvinnors hälsa än en gång sitta som ämne under beslutfattares skosulor?
Kommer Södra BB stå kvar efter den här helgen. Eller försvinner 1400 förlossningsplatser och 800 mödravårdsplatser?
Hur är det i så fall möjligt från politikerhåll att det får vara så?
Hur kan man bygga upp vården när man rustar ner den?
Det får inte vara så, det kan inte vara så.
Tårarna rinner, vill kliva av skeppet, men förmår inte.
Jag älskar ju mitt arbete. Jag vill få värna om kvinnors rätt till val i vården.
Jag vill vara en del av uppbyggandet, inte nedrustningen.
Frågorna hopar sig.
I nuläget spekulerar vi bara, vi vet inte, men vi anar det värsta.
På måndag kommer kanske några svar och vi hoppas alla att vi har fel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar