söndag 4 september 2016

Tiden brister kvinnors underliv när pengar sparas i vården

I natt kom ämnet bristningar upp.
Jag befinner mig i Norge som Jordmor och här arbetar man inte riktigt på samma sätt som i Sverige.
Tiden tror jag är en väldigt stor faktor, stressen och pressen i Sverige och Stockholm som jag ändå har mest erfarenhet av tror jag skapar mer problem än vi vågat ana.
Våra politiker verkar ju gilla att leka med siffror. Men hur ska dom bortförklara vår usla bristningsstatistik?
Toppar listan gör det största sjukhuset i Stockholm. Södersjukhuset med 5,8% stora bristningar grad 3 och 4. Och ändå så fortsätter man att gå i precis samma riktning. Sös ska växa och bli ett ännu större sjukhus. Kvantitet, kvantitet, men vad händer med kvaliteten?
Jag befinner mig på ett litet sjukhus i södra Norge. drygt 1000 födslar om året. Här tar man det lite mer "roligt", dvs lungt och arbetar aktiv med att förhindra bristningar. Statistiken är extremt tydlig. En kollega berättade i natt att deras siffra för stora bristningar ligger betydligt lägre. Vi kollade och av hittills 743 födslar i år är det 5 bristningar i grad 3a-3b ingen 3c och ingen 4, Dvs totalt 0,67%
Jag visste att det var lägre, men tappar hakan. Skillnaden är som natt och dag.
Hur länge till skall vi i ekonomins namn fortsätta att offra kvinnors hälsa, välmående och underliv på de centraliserade sjukhusens bål?
Samhällsekonomiskt är det vedervärdigt och borde vara kriminellt att låta sjukhusen spara in pengar på resurser för att sedan skapa enorma lidanden och kostnader för samhället i och med omfattande behov av operationer och långa sjukskrivningar.
Inte konstigt att vi har världens högsta skattetryck när vi förvaltar vår ekonomi så uselt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar